سلام به همراهان گرامی

 

 امروز بعداز چند روز کارکردن با برنامه Tomato Timer به یک چیز خیلی جالبی برخوردم. من همیشه برای خودم برنامه ریزی میکنم که کارهام رو در یک زمان مشخصی انجام بدم بتونم به همشون هم برسم ولی خب بعضی وقت ها اینقدر خسته میشم از این حجم از کار زیاد مجبور میشم یک سری هاشون رو بیخیال بشم.

از روزی که شروع کردم به استفاده از فن جالب Pomodoro متوجه شدم که کاراییم بالاتر رفته. حالا چرا این اتفاق افتاده؟

 

Pomodoro میگه تو میتونی 25 دقیقه کار کنی بعدش میتونی یک استراحت 5 دقیقه ای (Short Break) یا 10 دقیقه ای (Long Break) داشته باشی که اینم بستگی به حجم کاری داره که انجام میدی. ممکنه من یک طراحی رو انجام بدم که کلی ازم انرژی بگیره در عرض 25 دقیقه و مجبور میشم خب به طبع 10 دقیقه استراحت بکنم ولی گاهی اوقات کار سبک میشه مثلا وقتت رو میزاری برای دیدن اموزش دیگه اونجا فقط تو داری نگاه میکنی کار سنگینی انجام نمیدی خب یه استراحت 5 دقیقه ای به مغز میدی برای پردازش اطلاعاتی که وارد مغز میشه.

 

فن Pomodoro میگه که بعد از هر چهار پومودورو باید یک استراحت 15 تا 20 دقیقه ای داشته باشیم.

استفاده از این فن هم میتونه برای هر کسی یک نتیجه داشته باشه برای بعضی از افراد این مقدار از زمانی که کار میکنن ممکنه براشون کم باشه پس میان دو تا 25 دقیقه در نظر میگیرن بعدش یکدفعه 10دقیقه استراحت میکنن.

ایدهٔ اصلی این روش این هستش که استراحت‌های پشت سرهم میتونه به چابکی ذهن کمک کنه.

 

اصول اساسی که باید در این فن رعایت بشه:

1. اول از همه باید کار یا کارهایی  رو که میخواییم انجام بدیم رو انتخاب بکنیم که همه چیز مشخص باشه.

2. دومین کاری که میکنیم با ساعت گوشی یا هر برنامه ای که میتونیم زمان رو تنظیم کنیم،زمان سنج رو به روی 25 دقیقه تنظیم میکنم. ( من خودم از برنامه‌ی TomatoTimer استفاده میکنم برای اینکه آفلاین هم کارمیکنه و اون زمان 5 یا 10 دقیقه ای هم خودش داره دیگه نیازی نیست با ساعت گوشی همه رو تنظیم کنم و وقتم گرفته بشه.)

tomato timer

3. تو این مرحله تمرکزم رو روی کاری که باید انجام بدم میزارم و اگر حواس پرتی برام پیش اومد در حین کار کردن اون رو یک جایی یادداشت میکنم بعدش به ادامه کارم میرسم. گاهی اوقات ممکنه تلفن شما زنگ بخوره کاری براتون پیش بیاد اگر امکانش هست به تعویق بندازین که اینکارو حتما انجام بدین که تمرکز ذهنتون رو از دست ندید اگر نمیتونین اینکارو بکنین به کارتون بپردازین و دوباره ساعت رو تنظیم کنید و از اول شروع کنید.

4.  زمانی که زنگ به صدا در اومد یک تیک روی یک کاغذی بزنید و استراحت کنید.

5. اگر کارتون سنگین بود و استراحت کمتری کردین و 4 مرتبه دوره‌ی (25-5) رو تکرار کردین، باید یک استراحت 15 تا 30 دقیقه ای داشته باشین که ذهنتون آروم بشه و بتونین کاراییتون رو بالا ببرین.

پومودورو برای تمام افراد در هر سن و با هر وظیفه‌ی تحصیلی یا شغلی کاربردیه و قابل اجرا هست. اما برای افرادی که به صورت آزاد مثل من کار میکنند یا به‌صورت فردی مجموعه‌ای از وظایف را به عهده دارند و وظیفه دارند یک سری کار رو برای مشتری هاشون درزمان مشخصی آماده بکنند بیشتر مورد استفاده قرار میگیره.

 

در آخر هم میخواستم بگم که این تکنیک فقط یک روش پیشنهادی هست برای افرادی مثل من که تنها میخوان برای مشتری هاشون کار انجام بدن یا بچه هایی که میخوان درس بخونن که ممکنه بتونید باهاش ارتباط برقرار بکنید و ازش استفاده کنید و یا ممکنه اصلا نتونید ارتباطی باهاش بگیرید و پیشنهاد میکنم در صورت این اتفاق خودتون رو مجبور به استفاده از اون نکنید. اگر این روش برای شما جواب داد به زمان‌های مکث و استراحتش حتما عمل کنید؛ این وقفه‌های منظم برای بهره‌وری شما خیلی مهم هستند.

 

امیدوارم این تجربه برای شما هم کارایی داشته باشه و بتونین کاراتون رو با مدیریت عالی خودتون انجام بدین.

 

                                                                   موفق باشید.